چرا به وکیل نیاز داریم؟


در این مقاله از مجله حقوقی به این سوال پاسخ میدهیم که چرا باید وکیل بگیریم ؟ شاید زمانی که برای شما مشکلی پیش بیاید و بخواهید به دادگاه بروید و از حق‌تان دفاع کنید نیاز به وکیل داشته باشید. ولی بسیاری از ما ممکن است از همکاری با وکیل چشم پوشی کنیم. این ممکن است باعث متضرر شدن ما شود. با مطالعه این مقاله شما میتوانید تصمیم بگیرید که با مزیت‌هایی که همکاری با یک وکیل با تجربه می‌تواند برای شما و مشکل‌تان داشته باشد آیا باید از وکیل استفاده کرد یا نه. شاید برایتان سوال بوده باشد که وکلا در قبال هزینه ای که دریافت میکنند چه خدماتی به موکلین خود ارائه میدهند. در ادامه این مقاله به جواب این سوال میپردازیم.

1. تنظیم متن دفاعیه

شما اگر بخواهید به تنهایی در دادگاه حضور پیدا کنید و در برابر قاضی صحبت کنید و متن دفاعیه تان را بخوانید، ممکن است قاضی با توجه به سوابقی و تجاربی که دارد ممکن است دفاعیه شما را نپذیرد. و این ممکن است به متضرر شدن شما از نظر زمانی و مالی شود. زمانی که شما از یک وکیل دادگستری کمک میگیرید، یک متن دفاعیه خیلی خوب برای شما مینویسید و آن را برای شما در دادگاه می خواند.

2. قدرت بیان و تشخیص

فرض کنید با شخصی که از نظر قدرت بیان از شما قوی تر است به دادگاه میروید. او با گفته های خود ممکن است جو دادگاه را به نفع خود تغییر دهد و شما قادر به گفتن اصل موضوع و حقایق آن نباشید. در اینصورت با توجه به استرسی که دارید نمیتوانید از حق خود دفاع کنید. زمانی که شما از وکیل پایه یک دادگستری استفاده می کنید، وکیل علاوه بر حقوق و وکالت با علوم مختلفی از جمله روانشناسی و جامعه شناسی آشنا است و براحتی متواند تشخیص دهد و از حقتان دفاع کند. این موضوع فوق العاده میتواند برای شما کارساز باشد .

3. مشاوره

همه ما به مشکلاتی در طول زندگی خود بر میخوریم که در برخی موارد ممکن است به دادگاه برویم. اما هر روزه فرایند دادگاه انقدر عوض می شود که ممکن از لحاظ زمانی و مالی برای ما بصرفه نباشد که بخواهیم با خطا و آزمون کارمان را در دادگاه پیش ببریم. اما وقتی شما از وکیل استفاده می کنید تا پایان پرونده شما را راهنمایی می کند به شما مشاوره حقوقی میدهد  و راه های سریع پیشرفت کردن پرونده تان را به شما می گویید.

4. نوشتن قرار داد و …

چرا باید در زمینه نوشتن قرار داد وکیل بگیریم؟ زمانی که شما از وکیل در پرونده های خود استفاده نکنید برای نوشتن یک قرار داد باید از افراد کاربلد اطراف تان استفاده کنید که ممکن است این افراد کاربلد با ماده و قانون ها بطور کامل آشنایی نداشته باشند و نوشتن یک قرار داد بجای آنکه منجر به سود در آن قرارداد شود؛ باعث ضرر های مالی زیادی برای شما خواهد شد. و اما زمانی که با کمک یک وکیل شروع به تنظیم قراد داد میکنید دیگر باید خیالتان از همه لحاظ راحت باشد. زیرا یک وکیل پایه یک دادگستری با تجربه بارها و بارها انواع قرار دادها را تنظیم نموده و با نکات آن آشنایی لازم را دارد .

5. کاهش دغدغه و صرفه جویی در زمان

زمانی که در بالا جمله چرا باید وکیل بگیریم؟ را مطرح نمودیم و تا اینجا نیز از خصوصیات و ویژگی های گرفتن وکیل صحبت کردیم حالا میخواهیم به یک مورد خیلی مهم تر بپردازیم و این هم پرداختن به کارهای خودتان است. این روزا همه ما مشکلات خاص خودمان را داریم و دوست نداریم زمانی که یک مشکل به مشکلمان اضافه میشود، ذهنمان درگیر آن شود و مسائل مربوط به آن را در کنار سایر مشکلات نیز پیگیری کنیم. حالا نوبت به مطرح کردن پاسخ سوال چرا باید وکیل بگیریم؟ است. پاسخ این سوال این است که زمانی که شما یک وکیل با تجربه و حرفه ای برای پرونده تان میگیرید دیگر نیازی نیست ذهن تان را روی پرونده تان بگذارید و نگران باشید که مراحل طی شدن پرونده شما در دادگاه به کجا رسیده است. در واقع این کار، کار یک وکیل متخصص و قوی است.

6. عدم امکان طرح مجدد دعوا

یکی دیگر از پاسخ های این سوال که چرا باید وکیل بگیریم؟ این است که برخی دعاوی اگر یکبار به هر دلیل مطرح شوند و در دادخواست یا شکوائیه مزبور به جهاتی دقیق تنظیم نشده باشد و به این دلیل دعوا رد شود، ممکن است امکان طرح مجدد دعوا به دلیل اعتبار امر مختومه داشتن وجود نداشته باشد. این کار، کار یک وکیل دادگستری است که کاملا در این زمینه ها تخصص دارد و جلوی رد شدن دعوای شما را خواهد گرفت.

 

7. الزامی بودن در برخی پروندها

در برخی پرونده ها شما حتما باید وکیل داشته باشید. در پرونده های مربوط به قتل، اکثر پرونده های ملکی، جرائم مربوط به موارد مخدر، چک های با مبلغ بالا و همچنین دعاوی خانواده که پیچیدگی خاص خودش را دارد. میبایست در این پرونده ها حتما وکیل داشته باشید.

 

منبع : هفته نامه شنبه

 

مجله حقوقی

مجله حقوقیوکالت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره تخصصی